Cursusdetails

Op zaterdag 18 april 2020 organiseren wij een nieuwe editie van ‘Terug naar de Schoolbanken’. Een mooie gelegenheid om samen met collega’s verschillende aspecten binnen jouw vakgebied weer eens op te frissen.

We gaan het dit keer onder andere hebben over rijgevaarlijke geneesmiddelen omdat één op de zes Nederlanders een of meer medicijnen gebruikt waardoor je minder goed kunt rijden. Andere lessen die je kunt volgen gaan over parkinson, antipsychotica en antistollingsmiddelen. En je krijgt antwoord op de vraag of generieke middelen hetzelfde zijn als merkgeneesmiddelen of soms toch een beetje anders? Er valt weer genoeg te leren!

De lessen hebben weer de juiste balans tussen theorie en praktijk en tussen luisteren en meedoen. Natuurlijk is ook de ‘omlijsting’ van de dag weer goed verzorgd. Want nascholen mag ook leuk zijn! En natuurlijk vragen we voor deze nascholing ook weer accreditatie aan bij jullie beroepsvereniging.

We zien jullie graag (terug) op school.

09.00 Aankomst, registratie en koffie
09.35 Naar de lokalen
09.45 Start lesronde 1
11.00 Pauze
11.20 Start lesronde 2
12.35 Lunch
13.30 Start lesronde 3
14.45 Pauze
15.00 Start lesronde 4
16.15 Einde programma

Lessen (kies 4 uit 6)

1. Parkinson
De ziekte van Parkinson is de snelst groeiende neurologische ziekte in de wereld. In Nederland lijden er ruim 50.000 mensen aan. De ziekte kenmerkt zich door het uitvallen van de motoriek, waardoor mensen bijvoorbeeld heftig trillen of trager bewegen. Maar patiënten kunnen ook last hebben van andere symptomen zoals de depressies, obstipatie en slaapproblemen. Genezing is (nog) niet mogelijk, maar er zijn gelukkig wel medicijnen om de symptomen te bestrijden, waardoor de kwaliteit van leven verbetert. Na een korte introductie over het ziektebeeld staan we vervolgens uitgebreid stil bij de medicamenteuze behandeling en de daarbij behorende voorlichting aan de patiënt.

2. Rijden met medicijnen?
Eén op de zes Nederlanders gebruikt één of meer medicijnen waardoor je minder goed kunt rijden. Daarom staan we tijdens deze les uitgebreid stil bij het onderwerp rijgevaarlijke geneesmiddelen. Na afloop kun je patiënten adviseren en voorlichten over het gebruik van geneesmiddelen in het verkeer. Bijvoorbeeld over de mate van invloed op de rijvaardigheid, de dosering waarvoor dit geldt, de tijdsduur van het effect op de rijvaardigheid en indien mogelijk (rijveiliger) alternatieven.

3. Generieke geneesmiddelen: identiek aan merkgeneesmiddelen of toch anders?
Mede onder druk van de overheid en zorgverzekeraars (preferentiebeleid) schrijven artsen en specialisten in toenemende mate generieke geneesmiddelen voor. De patiënt krijgt hierdoor te maken met frequente medicatiewisselingen waardoor de naam van het geneesmiddel, de kleur, de vorm en de verpakking steeds anders zijn. Dit zorgt niet alleen voor de nodige verwarring bij de patiënt, het is ook slecht voor de therapietrouw. Tijdens deze les gaan we in op de vraag: is er nu wel of geen verschil in de werking van generieke geneesmiddelen en merkgeneesmiddelen? Met het antwoord op deze vraag kun jij (geïrriteerde) patiënten aan de balie goede voorlichting geven.

4. Chronische nierschade: kennisupdate nieuwe richtlijn!
Afgelopen jaar verscheen een nieuwe multidisciplinaire richtlijn Chronische Nierschade. Kennis over deze richtlijn mag ook in de apotheek niet ontbreken, omdat patiënten met nierfunctiestoornissen goed gemonitord moeten worden om de kans op bijwerkingen te verkleinen en het risico op overdosering en intoxicatie te voorkomen. We geven je daarom graag een kennisupdate waarbij we ons focussen op de medicamenteuze behandeling, de aanbevolen controlefrequentie en jouw rol bij medicatiebewaking.

5. Antipsychotica: verward aan de balie
Mensen met een psychotische aandoening kunnen gelukkig behandeld worden met antipsychotica. Het gebruik van deze middelen zorgt ervoor dat verschijnselen als onrust, angst, wanen, hallucinaties en agressie verminderen. Maar als de medicijnen niet (volgens voorschrift) worden ingenomen, dan kan dat leiden tot een terugval en gevaarlijke situaties. Daarom gaan we tijdens deze les in op de werking en bijwerkingen van verschillende antipsychotica en bespreken we jouw rol bij het herkennen van problemen (met medicatie, gezondheid of gedrag) bij de psychiatrisch patiënt aan de balie en het communiceren daarover naar de apotheker of de arts.

6. Alert bij de uitgifte van antistollingsmiddelen
Bloedstolling is belangrijk bij het voorkomen van bloedingen, maar ongewenste stolsels kunnen ook ernstige problemen geven zoals trombose of een herseninfarct. Ook patiënten met boezemfibrilleren lopen risico op complicaties. Met antistollingsmiddelen kunnen we deze problemen voorkomen, maar de dosering luistert nauw. Tijdens deze les praten we je bij over de verschillende soorten antistollingsmiddelen, zoals de bloedplaatjesremmers, de vitamine K antagonisten (VKA’s) en de directe antistollingsmiddelen (DOAC). Na afloop kun je cliënten beter adviseren bij de uitgifte van antistollingsmedicijnen.

Doelgroep
Deze studiedag is bedoeld voor apothekersassistenten.

Accreditatie
Accreditatie wordt aangevraagd voor 5 uur bij KABIZ.

Kosten
De kosten voor deelname aan deze studiedag bedragen €215,-

Groepskorting
Kom je met vier of meer collega’s dan heb je recht op 10% groepskorting. Neem daarvoor contact op met info@marktwo.nl

Annuleren
Tot twee weken voor de bijeenkomst kan je, uitsluitend schriftelijk, annuleren. Wij brengen dan €25,- annuleringskosten in rekening. Daarna ben je het volledige cursusbedrag verschuldigd. Je kan dan nog wel een collega in jouw plaats laten deelnemen. Neem daarvoor contact op met ons secretariaat.

Op alle inschrijvingen zijn onze inschrijf- en betalingsvoorwaarden van toepassing.
Mark Two is als geregistreerde instelling voor kort beroepsonderwijs vrijgesteld van BTW

Folder

Datum

18 april 2020

Locatie

Hooghe Landt College
Trompetstraat 1
Amersfoort

Kosten

€ 215,-

Vragen?
Deel met uw collega’s